Jantien Heimel is al sinds 2014 Penningmeester bij het Fraude Film Festival!
Hoe ben je betrokken geraakt bij het Fraude Film Festival?
“Rond 2013 was ik voorzitter van de Nederlandse tak van de Association of Certified Fraud Examiners (ACFE). Vanuit die stichting werkten wij samen met Fortress Staffing Services en eigenaar Rob Otjens. Rob Otjens had in die tijd het idee voor het Fraude Film Festival, wat wij met een team uiteindelijk in 2014 zijn gestart. Ik ben direct begonnen als ik penningmeester in het bestuur van de Stichting en verricht die vrijwilligersfunctie al 11 jaar met veel plezier. Naast het besturen, is de rol vrij operationeel; ik lees en onderteken overeenkomsten, verricht de betalingen en voer de administratie.
Wat zijn de grootste uitdagingen geweest binnen het festival?
“Wat lastig is voor dit festival is om met elk jaar iets vernieuwends te komen, maar wel hetzelfde concept te behouden als het gaat om publieke en private partijen verbinden op het gebied van fraudebestrijding. We willen gewoon elk jaar een keigoed festival neerzetten, met films die inhoudelijk sterk zijn en aansluiten bij de actuele problematiek op ons vakgebied. Hierin zien we elk jaar wel uitdagingen. Het ene jaar is er beperkt geld, het andere jaar missen we de organisatieslagkrachten, dan weer mag een documentaire opeens niet getoond worden Kleine uitdagingen horen er bij als je dit soort evenementen organiseert. We hebben ook grotere ambities gehad om bijvoorbeeld het festival naar diverse buitenlanden te brengen; het festival is meermaals georganiseerd in Nieuw-Zeeland, maar de kernactiviteiten van deze stichting richten zich op evenementen in Nederland. En afgezien van een coronajaar, is het steeds gelukt met een klein team een mooi festival neer te zetten.”
Zijn er enkele van de meest momenten die je hebt meegemaakt tijdens het festival waar je trots op bent?
“Het eerste wat mij te binnen schiet is het gevoel wat ik heb als ik dat iconische deuntje hoor waar elke film mee begint op het festival. Dan ben ik gewoon echt weer trots dat alles is gelukt. Wat ik altijd heel bijzonder vind is als filmmakers, fraudeurs of klokkenluiders deelnemen aan de panelgesprekken. Dit levert vaak goede gesprekken op in, en zorgt ervoor dat we de ondermijnende aspecten van fraude goed duidelijk kunnen maken. Een van de hoogtepunten vond ik de allereerste film op de allereerste dag in 2014. Frans Bromet had toen een speciaal de documentaire, Current affairs, gemaakt om te tonen op het Fraude Film Festival. Die film vatte de stand van fraude in Nederland goed samen. Deze film is voor mij echt blijven hangen. In 2017 toonden wij de documentaire ‘De zorgdetectives’, die Nikki van Westen regisseerde, nadat zij in 2016 de Fraude Film Festival aanmoedigingsprijs had gewonnen. Het financieren van die documentaire had veel voeten in aarde en ik vond het fantastisch te zien dat wij als festival een bijdrage hadden geleverd aan het ontstaan van die prachtige documentaire. Wat ook leuk is om te zien is dat we sinds de oprichting van het Fraude Film Festival specifieke filmmakers zijn gaan volgen in wat ze maken en hun ontwikkeling. Zo heb je een Zweedse documentairemaker Fredrik Gertten, en als hij een nieuwe film uitbrengt, weten we meteen ‘dit is interessant voor het Fraude Film Festival’.
Hoe hebben de thema’s en discussies binnen het festival jouw eigen werk of inzichten beïnvloed?
“Al in mijn studententijd volgde ik naast de accountantsopleiding een rechtenstudie omdat ik graag wilde gaan werken als fraudeonderzoeker. Momenteel leid ik de Nederlandse Internal Audit afdeling binnen energiemaatschappij Vattenfall. Vanuit die rol ben ik onder andere verantwoordelijk voor vele audits en fraudeonderzoeken binnen die onderneming. Ik ben bij alle tien de festivals alle dagen geweest en van elke documentaire die ik zag heb ik iets geleerd en “ben ik weer iets minder naïef geworden”. Als fraudeonderzoeker is het belangrijk te zien hoe zaken fout kunnen gaan én hoe fraudes aan het licht zijn gekomen. Elk jaar als ik in de zaal ga zitten , dan krijg ik het gevoel van “iedereen zou deze documentaire moeten zien. Ik heb gelukkig collega’s en bekenden geënthousiasmeerd om jaarlijks het festival te bezoeken. Daarnaast geeft het festival goede netwerkmogelijkheden met anderen die ook blij worden als fraudes aan het licht komen.”
Hoe heb je het Fraude Film Festival zien veranderen in de afgelopen 10 jaar?
“Het festival is enorm gegroeid. Het is professioneler geworden, ook door de trouwe groep enthousiaste vrijwilligers die al jaren worden aangestuurd door Ria Tabak. We zien echt dat het een soort fenomeen is geworden, en dat er elk jaar weer een grote groep mensen uitkijkt om naar het festival te komen. Dat het groter is geworden zie je bijvoorbeeld ook terug in de samenwerking met Koninklijk Theater Tuschinski, die we nu twee dagen helemaal voor het festival kunnen gebruiken. De eerste jaren vond het festival plaats in twee zalen in Filmhuis Eye en één in Alab, wat ook betekent dat je een stuk minder films kon laten zien dan dat we bijvoorbeeld dit jaar doen. We zijn dus echt aan het groeien de laatste jaren maar blijven trouw aan de basisuitgangspunten.”