Terugblikken Tien jaar Fraude Film Festival met Renate Bergsma

Renate Bergsma is al sinds 2014 Filmresearcher bij het Fraude Film Festival 

Wat is jouw functie binnen het Fraude Film Festival? 

Als filmresearcher zoek je allereerst de films over de hele wereld. Dat is eerste deel, daarna pas de filmrechten, film in juiste formaten en evt filmmakers. 
Renate Bergsma is sinds 2014 betrokken bij het Fraude Film Festival en werkt als filmresearcher. "Als filmresearcher zoek ik naar films van over de hele wereld," vertelt ze. "Daarna regel ik de rechten, zorg ik dat de films in de juiste formaten beschikbaar zijn en onderhoud ik contact met de filmmakers." Sinds de eerste editie is Renate een drijvende kracht achter de selectie van de films en alles wat daarbij komt kijken. "Ik ben er dus vanaf het begin bij.” 

Hoe vind je dat het Fraude Film Festival zich heeft ontwikkeld in de afgelopen tien jaar? 

Toen Renate begon, was er nog veel onduidelijkheid over het concept. “We moesten vaak uitleggen dat het niet om een vrouwenfilmfestival ging, maar om fraude,” vertelt ze. “In het begin waren er veel twijfels en aarzelingen.” Inmiddels is dat veranderd, en willen filmmakers nu zelf graag deelnemen aan het Fraude Film Festival. “Filmmakers zien het festival nu als een groot netwerk en een kans om hun films te presenteren aan een publiek van echte kenners. In plaats van dat wij hen benaderen, komen ze nu naar ons toe.” 

Welke veranderingen of verbeteringen zijn je het meest opgevallen sinds je voor het eerst betrokken raakte bij het festival?

Een van de grootste veranderingen is dat onze naamsbekendheid enorm gegroeid.” Ook de inhoudelijke balans tussen journalistiek, film en actuele thema’s is steeds beter geworden. “De verhouding van de inhoud en mooie films wordt elk jaar lastiger, maar we blijven daar ons wel voor inzetten. Thematiek mag ook verbreden, veranderen.” 

Wat zijn de grootste uitdagingen binnen het festival? 

Een van de grootste uitdagingen binnen het festival is het vinden van films die zowel inhoudelijk als visueel aansluiten bij de wensen van de partners. “De partners zijn altijd mede-leidend in de keuze voor de films,” legt Renate uit. “De afweging is vaak of we het gesprek laten aansluiten op een indrukwekkende film, of dat we soms een film moeten laten varen voor een onderwerp dat beter past bij de inhoudelijke behoeften van de partners.” Ze merkt op dat het steeds moeilijker wordt om de juiste films te vinden, omdat er niet elk jaar honderden films gemaakt worden die precies aansluiten op de specifieke thema’s van fraude en veiligheid. "Daarom is het belangrijk dat we actueel blijven en de thematiek van het festival meebeweegt." 

Welke momenten of edities uit de afgelopen tien jaar zijn voor jou het meest memorabel, en waarom? 

Renate heeft in de afgelopen tien jaar vele bijzondere momenten meegemaakt, maar enkele edities springen er voor haar echt uit. “Een van de meest bijzondere momenten is wanneer een film echt gaat leven doordat een hoofdrolspeler of slachtoffer aanwezig is om zijn of haar verhaal te doen,” zegt ze. Ze herinnert zich bijvoorbeeld Frank Serpico, een oud-politicus, die na de vertoning van een film op het podium zijn verhaal kwam delen. “Dan gaat een film echt leven.” 
Een ander memorabel moment was vorig jaar, toen een man uit Taiwan zijn verhaal deelde in de film ‘Staring Jerry as Himself’. “Hij was het slachtoffer van een oplichtingszaak en had al zijn spaargeld verloren. De Chinese politie zat zogenaamd achter hem aan, en hij durfde zijn familie niet te vertellen wat er was gebeurd. Hij deed, na de film, zijn verhaal online, rechtstreeks vanuit Taiwan op het grote doek, en dat was een magisch moment. Het is bijzonder om te zien hoe een film kan verbinden en de realiteit tot leven kan brengen.”