Motivatie van klokkenluiders

Een klokkenluider moet lef hebben. Want het is in de huidige tijd echt niet gemakkelijk of breed geaccepteerd om de klok te luiden. Negatieve associaties met klokkenluiden blijven de boventoon voeren, waardoor mogelijke misstanden te weinig worden gemeld. Welke rol speelt de cultuur van een bedrijf daarin? Klokkenluiden is van groot belang voor een effectieve detectie en bestrijding van fraude. Misstanden die niet worden gemeld blijven buiten het oog van toezichthouders en houden maatschappelijke ondermijning in stand. Deze thematiek kan daarom op het Fraude Film Festival zeker niet ontbreken.

People Intouch heeft het tot haar missie gemaakt om bedrijven te helpen een eerlijke en transparante bedrijfscultuur te creëren om fraude en corruptie te kunnen detecteren en bestrijden. Dit Nederlandse bedrijf zocht naar een Europees alternatief voor de Amerikaanse benadering van ‘whistleblowing’, want de Europese cultuur en gebruiken vereisen een andere aanpak. En met succes: People Intouch heeft inmiddels het SpeakUp® Systeem ontwikkeld en internationaal uitgerold. Dit systeem dient voor het melden van misstanden bij internationale bedrijven.

In de panelsessie over de motivatie van klokkenluiders zal o.a. klinisch psychologe Elsine van Os aanschuiven. Voor de documentaire ‘Edward Snowden, Whistleblower or Spy?’  sprak zij met oud-collega’s en familieleden van Edward Snowden.

4 & 5 okt
Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie